Viser 1–12 av 51 resultater

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Classic Red – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Classic Red – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Elephant Hide Grey – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Navy Blue – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Navy Blue – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Ochre Dark – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Ochre Dark – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Ochre Light – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Ochre Light – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Parchment – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Raw Umber – eiffel understell krom

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.

Vitra Eames EFC DSR i fiberglass – Raw Umber – eiffel understell sort

kr 6 920
I 1948 deltok Charles og Ray Eames i "International Competition for Low Cost Furniture Design", organisert av New York Museum of Modern Art,han sendte inn en stol med et seteskall for å passe konturene til menneskekroppen sammen med en konsept for en rekke baser. Deres design vant andre premie. Imidlertid viste metall sete skallet var for komplisert og dyrt for å oppnå vellykket masseproduksjon. Parets søk på alternative materialer førte dem til glassfiberforsterket polyesterharpiks, som frem til da først og fremst hadde vært begrenset til militære anvendelser som fly og cockpitdeksler. Eamesene anerkjente og fullt ut utnyttet fordelene ved glassfiber: formbarhet, stivhet og egnethet for industrielle produksjonsmetoder. Med dette materialet, som tidligere var ukjent i møbelindustrien, utviklet de med succes de støpte seteskjellene for masseproduksjon: Fiberglassstolen ble født. Dens organisk formede, enkeltdelte skall viste seg å være en mye beundret innovasjon på en tid da stolene typisk besto av et sete og ryggstøtte. Fiberglass tilbød den ekstra fordelen av hyggelige taktile egenskaper og en perfekt støpt form for optimal komfort. Charles og Ray utviklet en slående serie av individuelle baser som kunne kombineres fritt med disse skallene - som Eiffeltårnet versjonen laget av sveiset ståltråd eller trebasen forsterket med metallstivere. Denne kombinasjonen av revolusjonerende seteskaller og nyskapende baser ga stolen familien de ikoniske trekkene som fremdeles er umiddelbart gjenkjennelige i dag. Charles og Ray festet stor vekt på bruk av farger - som glassfiber hadde tidligere bare eksistert i en fargeløs versjon. De tilbrakte derfor mange dager på fabrikken, blandet nyansene til utallige prototyper i deres arbeid for å skape farger som best accentuerte den organiske formen på begge skallformene - med og uten armlener - i en rekke samordnede nyanser. De første fargene som ble utviklet av Eameses var greige (en blanding av grå og beige), elefant gjem grå (som Charles refererte da han sa: "Det jeg virkelig vil ha er en svart med følelse") og den litt gjennomsiktige tonepergementet. Havskum grønn, gul og rød fulgte kort tid etter de aller første dagene av produksjonen. Fiberglassstolene ble lansert på markedet i 1950, og introduserte en ny møbeltypologi som siden har blitt utbredt: den multifunksjonelle stolen hvis skall kan kombineres med en rekke baser for å tjene forskjellige formål. Som svar på stolens enorme popularitet ble valget av baser og farger utvidet. I løpet av det følgende tiåret ble glassfiberstolene en av de mest kjente møbeldesignene fra det tjuende århundre. Vitra produserer glassfiber side stoler av Charles og Ray Eames i seks av de opprinnelige farger. Versjonene med et polypropylen skall - Eames plaststoler - forblir også tilgjengelige. Sammen danner de to stolgruppene en omfattende familie som muliggjør utallige variasjoner i den klassiske Eames-designen, med en passende versjon for nesten alle smaker og formål.