Viser 1–12 av 274 resultater

Carl Hansen CH37 setepute Cognac Loke 7050

kr 1 610
Skinnpute skreddersydd for å passe i CH37 fra Carl Hansen. Skinnkvalitet: Loke

Fredericia Post Stol med armelener Modell 3446 Lys Oljet Eik Cognac Lær Omni 307(stolen er avbildet i tekstil)

kr 10 096
  • Post Chair er en karmstol designet i 2019 av dansken Cecilie Manz for Fredericia Furniture. Stolen karakteriseres ved sin enkelhet og ærlige konstruksjon. Post Chair er laget av massiv eik og har et behagelig bredt sete. Post Chair har et stilrent utseende som gjør at den passer inn i en mengde ulike miljøer, som restauranter, hoteller, private hjem eller kontormiljøer. Stolen er en del av kolleksjonen Post, som foruten denne stolen også inneholder en maken stol med tre sete og bord i ulike størrelser. Serien kjennetegnes ved møbler der alt unødvendig er valgt bort. Resultatet er funksjonelle møbler som framhever håndverket og treets naturlige skjønnhet.
    By Cecilie Manz , 2019

Fredericia Post Stol med armelener Modell 3446 Lys Oljet Eik Sort Lær Omni 301Black

kr 10 096
  • Post Chair er en karmstol designet i 2019 av dansken Cecilie Manz for Fredericia Furniture. Stolen karakteriseres ved sin enkelhet og ærlige konstruksjon. Post Chair er laget av massiv eik og har et behagelig bredt sete. Post Chair har et stilrent utseende som gjør at den passer inn i en mengde ulike miljøer, som restauranter, hoteller, private hjem eller kontormiljøer. Stolen er en del av kolleksjonen Post, som foruten denne stolen også inneholder en maken stol med tre sete og bord i ulike størrelser. Serien kjennetegnes ved møbler der alt unødvendig er valgt bort. Resultatet er funksjonelle møbler som framhever håndverket og treets naturlige skjønnhet.
    By Cecilie Manz , 2019

Fredericia Stol Modell 3239 J39 Lys Oljet / Oljet Eik Natur Flett

kr 7 495
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia Stol Modell 3239 J39 Såpet Eik Natur Flett

kr 5 795
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Fredericia Stol Modell 3239 J39 Sort Lakkert Eik Natur Flett

kr 8 021
J39 – The People’s Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet ‘The People’s Chair’. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet «Dansk Moderne» på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for «The People’s Collection» var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner’s rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på «The People’s Collection» gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater – alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker – akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. «Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen – og da lærer jeg » Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse «low cost furniture» sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.

Vitra DCM spisestol Sort Ask Pudderlakk Utstilling 6 stk -30%

kr 45 360
De grasiøse DCM-stolene (Dining Chair Metal) i Plywood Group resulterte fra Charles og Ray Eames 'tidlige eksperimenter med å forme kryssfiner til komplekse former.

Carl Hansen CH23 Spisebordstol Falu Malt Eik Naturflett -25%

kr 6 544
SPECIAL EDITION CH22 | LENESTOL HANS J. WEGNER & ILSE CRAWFORD CH22 lenestol, produsert fra 1950, var en del av Hans J. Wegners debutkolleksjon for Carl Hansen & Son. Nå omtolket for en ny generasjon av den anerkjente designeren Ilse Crawford, blir tre- og papirledningsdesignen gitt ut på nytt i en begrenset utgave av nye farger inspirert av nordisk abstraksjon.

Vitra Softshell Stol med armleener Alle trekk og farger

kr 8 750
Softshell Chair av Ronan og Erwan Bouroullec vil overraske brukerne med sin eksepsjonelle komfort: Fleksible ribber er skjult i bakskjellet og tilpasser seg brukeren, og gir fri bevegelse. Den fire-bente versjonen av den elegante lenestolsstolen kan kombineres med et bredt utvalg av spisebord.