Viser 1–12 av 27 resultater

Carl Hansen – CH24 Y-Stolen Heltre Eik – Sort – Papirgarn Natur – Lagerført*

kr 8 968
Det tidløse ikonet for moderne dansk design Med en hel unik form, har den ikoniske CH24 Y-Stolen av Hans J. Wegner et spesielt sted i verden med moderne design. Ved utformingen av CH24 valgte Wegner å kombinere bak- og armlen i et enkelt stykke. For å gi stabilitet til den dampbøyde toppen og sikre komfortabel støtte, utviklet Wegner den karakteristiske Y-formede ryggen som Y-Stolen er oppkalt etter. Mer enn 100 trinn er nødvendig for å produsere hver Y-Stol, hvorav de fleste utføres for hånd. Det håndvevede setet alene tar dyktige håndverkere opp mot en time for å skape, med ca. 120 meter papirledninger, den imponerende holdbarheten og stabiliteten som gjør stolen både sterk og langvarig. Y-Stolen tilbyr komfort og stabilitet samt tilfredsstillende estetiske ønsker for særegne, elegante former. Over tid har Y-Stolen fått anerkjennelse som den ideelle stolen, som fanger essensen av moderne dansk design. *så langt lageret holder

Vitra Eames Lounge Chair lenestol & Ottoman Sort Ask Sort Alle varianter

kr 95 890
Vitra Lounge Chair er en mere moderne og elegant versjon av den tradisjonelle engelske lenestolen, i tillegg til dette er den mere komfortabel. Med disse kvalitetene har Vitra Lounge Chair blitt en av de mest berømte designene av Charles og Ray Eames og har fått status som et klassisk moderne møbel.  


Lounge Chair, designet av Charles og Ray Eames på 1950-tallet, ble designet med det formål å kombinere et elegant utseende med ultimate komfort. Den har blitt produsert av Vitra med nesten samme metoder siden, og er nå anerkjent som en flott klassiker av tjuende århundre møbeldesign. Leveres i to størrelser og ulike konfigurasjoner med forskjellige typer lærbelegg, treskaller og baser, Lounge Chair er ideelt supplert av matchende fotskammel. 'Hvorfor lager vi ikke en oppdatert versjon av den gamle engelske klubbstolen?' Med denne kommentaren initierte Charles Eames utviklingen av Lounge Chair, en prosess som tok flere år. Målet var å tilfredsstille ønsket om en god proporsjonal stol som kombinerte ultimat komfort med høyeste kvalitet og håndverk. Når det kom ut i 1956, utformet denne lenestolen av Charles og Ray Eames nye standarder: det er ikke bare lettere, mer elegant og mer moderne enn den konvensjonelt dunkle klubbstol - det er også mer behagelig. Takket være disse egenskapene ble Lounge Chair en av de mest berømte designene til Charles og Ray Eames, og har oppnådd status som en klassiker i historien om moderne møbler. Lounge Chair er nå tilgjengelig fra Vitra i to størrelser: med klassiske dimensjoner og med nye, større dimensjoner. Videre kompletteres de ulike kombinasjonene av læroppholstrekk, treskjell og baser med en hvit utgave og en svart utgave med tilhørende detaljer. Siden Lounge Chair først gikk i produksjon, har gjennomsnittlig menneskelig høyde økt over hele verden med nesten 10 cm. I nært samarbeid med Eames-kontoret utviklet Vitra den nye større versjonen, slik at høyere mennesker også kan nyte den samme eksepsjonelle komforten som Charles og Ray Eames ment med sin originale 1956-design. Vitra har produsert Lounge Chair av Charles og Ray Eames med samme produksjonsmetoder siden 1950-tallet. I samråd med Eames-kontoret har Vitra nå utvidet utvalget til å omfatte nye kombinasjoner av nøye koordinerte lærbeleggsfarger, trefinér og baser. Ubegrensede kombinasjoner Takket være det nøye samordnede utvalget av materialer og farger som er tilgjengelige i Vitra Color & Material Library, kan Vitra produkter enkelt kombineres for å skape forskjellige individuelle collager.

Alessi Anna G. vinoptrekker sort

kr 449
Korketrekker i termoplastisk harpiks, svart og forkromet zamak. Diameter (cm): 7,00 Høyde (cm): 24,50 En bestselger siden den ble produsert første gang i 1994, er Anna G. korketrekkeren en frisk hyllest til en ekte kvinne. Hennes smilende ansikt er blitt noe av en kultfigur i løpet av årene, og har gitt liv (så å si) til en rik familie av gjenstander for bordet og kjøkkenet i et bredt spekter av materialer.

Alessi Vannkjele Sort

kr 1 349
FRA "ART DECO" TIL "POP ART": DENNE KETTLEEN HAR DET HELE Vannkoker i 18/10 rustfritt stål, speilpolert. Med håndtak og liten fuglformet fløyte i PA, sort. Magnetisk stålbunn egnet for induksjonslaging. Diameter (cm): 22.00 Høyde (cm): 22.50 Innhold (cl): 200.00 9093-kjelen, med fuglformet fløyte, er et av de mest solgte Alessi-objektene i verden. Utformingen av denne kjelen, opprettet av Michael Graves i 1985, blander påvirkninger tatt fra europeisk kunst, amerikansk pop og sitater fra før colombianske kulturer. Graves unike visuelle språk er årsaken til den ekstraordinære suksessen som vannkokeren har hatt siden årets produksjon. Det er en smart gjenstand, elegant, men samtidig lekfull og morsom: Når vannet begynner å koke, synger fuglen, noe som fører til et uunngåelig smil.

Artek Karuselli Lounge lenestol

kr 82 300

Shell glass fibre and chromed steel, upholstered in leather base fibreglass, swivel (mechanism)


white shell and base, leather upholstery.

By Lassen – Den Trette Mann i Saueskinn – Off Hvit

kr 81 425
Flemming Lassen designet den overfylte lenestolen, The Tired Man, til The Copenhagen Cabinetmakers 'Guild Competition i 1935. Den er preget av organiske, bjørneformede former og da som nå skapte den en følelse med sin buede form og voluminøse armlener. Sittende i stolen skal i Flemming Lassens egne ord være "så varm og trygg som en isbjørnunge i morens armer midt på isen". Familiemannen Flemming Lassen verdsatt intime relasjoner - med sin varme eksteriør, oppfordrer The Tired Man hjemlig koselighet og sosialisering ved stearinlys.

CH24 Y-Stolen Heltre Eik – Papirgarn Natur – Flere behandlinger

kr 8 015
Det tidløse ikonet for moderne dansk design Med en hel unik form, har den ikoniske CH24 Y-Stolen av Hans J. Wegner et spesielt sted i verden med moderne design. Ved utformingen av CH24 valgte Wegner å kombinere bak- og armlen i et enkelt stykke. For å gi stabilitet til den dampbøyde toppen og sikre komfortabel støtte, utviklet Wegner den karakteristiske Y-formede ryggen som Y-Stolen er oppkalt etter. Mer enn 100 trinn er nødvendig for å produsere hver Y-Stol, hvorav de fleste utføres for hånd. Det håndvevede setet alene tar dyktige håndverkere opp mot en time for å skape, med ca. 120 meter papirledninger, den imponerende holdbarheten og stabiliteten som gjør stolen både sterk og langvarig. Y-Stolen tilbyr komfort og stabilitet samt tilfredsstillende estetiske ønsker for særegne, elegante former. Over tid har Y-Stolen fått anerkjennelse som den ideelle stolen, som fanger essensen av moderne dansk design.

Flos 2097/50 Krom

kr 28 000
Lysekronen til Gino Sarfatti fra 1958 som er like stilren i utrykket idag som den gang. Tanken bak designet den gang var å utarbeide noe fra erketypen av klassiske lysekroner ved å kun forkusere på funksjonalitetens elementer å dyrke disse frem i designet. Noe han gjorde ved å fremheve ledninger og bruk av elementer ikke forbundet med lysekroner.

Flos 265 – Sort

kr 9 900
Flos. 265 designet av Paoulo Rizzatto i 1973. En utrolig lampe som svever i rommet og er en fryd for øyet i tillegg til å være en flesibel og god lyskilde. Materiale: Pudderlakkert stål Mål: H35cm L85/205cm
Lyskilde; 1xMAX75WE27IAA/W[e] alt. LED ikke ink.

Fredericia No 1 – 3-seter – MODEL 2003 – Hallingdal 130

kr 59 778
Fredericia. No. 1 3-seter Hallingdal 130. Børge Mogensen Mogensen designet 3-seters sofa av No.1 serien i 1955. Han skapte en skarpt definert form med en mykere, mer intim karakter som kan fungere godt i enhver setting. Utformelsen i Hallingdal 180 gir en god blanding av volum og stramme kanter som passer seg ypperlig til denne sofaens stramme look og nesten overaskende herlige sittekomfort. Mål: D: 86 cm H: 83 cm L: 206 cm Sh: 42 cm Stoff: Kropp Hallingdal 130 Spesialproduseres kun på bestilling ca 7 ukers leveringstid. Historien bak: No.1 var den første sofa serien Børge Mogensen designet da han ble Fredericia hus designer i 1955. Infisert med hans signatur karakteristiske minimalistiske stil som er typisk for 1950-tallet, sammen med nye funksjonelle detaljer som flyttbare og utskiftbare puter. Resultatet er et design som påkaller en kjent, men likevel utpreget personlig karakter som har vist seg å overgå stadig skiftende trender. Med No. 1 var første gang Mogensen brukte en kombinasjon av en tett polstret ramme med løse inner puter i både sete og rygg. Dette ble gjort i et forsøk på å skape mer håndfast konstruksjon. Kontrasten mellom stiv ramme og mykt sete og ryggputer legger et nytt lag av funksjonalitet til design som en helhet, som at putene kan lett tas av for rengjøring og vedlikehold. No. 1 ble første gang presentert i 1955 på den danske International Furniture Fair, som ble avholdt årlig i Fredericia, Danmark. Sofaen var Børge Mogensen første desig for Fredericia Furniture, og det markerte begynnelsen på hans nære samarbeid med dem. I 1972 Børge Mogensen og Fredericia administrerende direktør Andreas Graversen sammen mottok den danske møbler Prisen for deres felles bidrag til dansk møbeldesign - og alt begynte med No.1 sofaen.

Fredericia Spanske Stol 2226 – Eik Såpet – Natur Kjærnelær

kr 50 992
Den Spanske Stol er Børge Mogensens fortolkning av en traditionel stol type, som man støtte på over alt i de gamle islamiske kulturområder - fra Andalusien til det nordlige Indien. Kombinationen av massiv eg og kjærnelær gir en stærk og rustik karakter. Med den Spanske sotol Mogensen utvidet etter sitt arbeid med massiv eik og sal skinn. Stolen ble lansert i 1958 som en del av en innovativ bo areal utstilling , der alle bord ble fjernet fra gulvet for å skape en åpen stue. Mål: Bredde: 82,5 cm Dybde: 60 cm Høyde: 67 cm Sittehøyde: 33 cm

Fredericia Stol Modell 3239 – J39 – Eik Hvitmalt – Natur

kr 7 410
J39 - The People's Chair Børge Mogensen J39, Mogensens berømte tre stol med håndvevet papirstøysete ble designet i 1947. Enkelheten og allsidigheten tjente det kallenavnet 'The People's Chair'. I 1939 ansatt FDB den 28 år gamle arkitekten Børge Mogensen som sjefsarkitekt for sitt visjonære møbelprogram. Visjonen var å skape funksjonelle møbler av høy kvalitet med en rimelig prislapp som kunne gjøre ideene om enkel modernisme populær blant folket. Mogensen bestemte seg for at møblene skulle være basert på etablerte kabinettmannsprinsipper som finnes i tradisjonelle møbeltyper fra hele verden, samtidig som de tilpasses for enkel lokalproduksjon uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Børge Mogensen inviterte da sin venn Hans J. Wegner til å delta i dette prosjektet, som kom til å legge grunnlaget for utviklingen av konseptet "Dansk Moderne" på 1950-tallet. Noen få brikker fra programmet ble så oppnådd at de har i kontinuerlig produksjon helt siden lanseringen i 1940-tallet. Fredericias spesielle forhold til Børge Mogensen har sørget for at disse modellene alltid vil være en del av Fredericias People Collection. Både Mogensen og Wegners møbler for "The People's Collection" var basert på en evolusjonær design-tilnærming. Wegner's rocker ble inspirert av tradisjonelle Windsor-møbler, mens Mogensens J39 var en evolusjon av metodikk hentet fra middelhavsregionen folkemøbler. C18-bordet ble inspirert av den funksjonelle stilen til American Shaker-kulturen. Den holdbare og robuste, men raffinerte kvaliteten på "The People's Collection" gjør møblene egnet for både privat og offentlig bruk. Og frem til i dag kan både nye og vintageversjoner av møblene ses i offentlige institusjoner, universiteter, kafeer, restauranter og privatboliger i Danmark og over hele verden. Børge Mogensen (1914-1972) var en av de mest innflytelsesrike designere i utformingen av dansk moderne design og dagens Fredericias grunnlegger fra 1955 til sin død i 1972. Han fant inspirasjon over hele verden i sin søken for å skape hverdagens gjenstander som ville tåle i generasjoner. Mogensens mest anerkjente stykker ble utviklet under samarbeid og vennskap med Fredericia konsernsjef Andreas Graversen. Børge Mogensen var en av pionerene som skapte grunnlaget for dansk design som en kultur av møbeldesign. Hans livslange ambisjon var å skape varige og nyttige møbler som ville berike folks hverdag, og han utviklet funksjonelle møbler for alle deler av hjemmet og samfunnet. Mogensen ideell var å skape møbler med en begrenset estetikk. Han trodde at møbler skulle skape en følelse av ro og ha et beskjeden utseende som oppfordrer folk til å leve sine liv upretensiøst. Han ble anerkjent for sin mesterlige følelse av materialer og proporsjoner, og for hans evne til å skape vakre og særegne møbler ved å understreke enkle horisontale og vertikale linjer og overflater - alt i et forsøk på å skape estetiske klare design som var enkle å produsere. Mens han jobbet strengt innenfor sine selvpålagte dogmer, førte Mogensens kunstneriske temperament ham ofte til å bryte sine formelle regler uten å forlate sin opprinnelige hensikt. Dermed kan Mogensens møbler beskrives som både beskjeden og veldig selvsikker - akkurat som deres skaperen. Gjennom sitt liv var Mogensen en av de dristigste stemmeene i den kritiske debatten om møbeldesign. Han kritiserte ofte sine jevnaldrende for å overgi sin kunstneriske ekthet til fordel for kortsynte moter, men han var alltid velkommen til innovasjoner som han fant tilbudt reell progresjon. Mogensen foretrukket å jobbe i raffinerte, men rustikke, naturlige materialer som solid eik, naturlær, ullstoffer og messingfeste. "Jeg blir mer og mer nær i min avsky. I et svært begrenset område strever jeg å leve ut til den ytre grensen av muligheter innen både materiell og form. NÅR GJELDER jeg at grensen - og da lærer jeg " Mogensen var utdannet skaper og møbeldesigner ved Handelshøyskolen i København før han gikk inn på møbeldesignskolen ved Det Kongelige Danske Kunstakademi hvor han ble undervist av Kaare Klint og ble uteksaminert i 1941. Gjennom sin karriere fortsatte Mogensen å forsvare idealer om evolusjonær designprogresjon som var avgjørende for Klint-skolen, samtidig som de utvidet seg på tradisjonen. I motsetning til Klint ble Mogensen ikke bare inspirert av tradisjonelle kabinettverkets typer og håndverk. I stedet tilpasset han modeller som var planlagt for industriell produksjon, samt de mer uformelle boliger som ble oppstått på 1960-tallet. I 1948 deltok Mogensen i MoMAs internasjonale møbelkonkurranse "low cost furniture" sammen med sin venn Hans J Wegner. I hjemmet i Danmark, inspirert av utstillingen, eksperimenterte han med kryssfinerskjell og smeltet den internasjonale modernistiske bevegelsen med sin egen designidentitet. Mogensen fant også inspirasjon i etnisk kunst og håndverk, litografi og japansk treutskjæring.